Pagina's

dinsdag 4 november 2008

Vorm volgt inhoud?


Vazen en schalen hebben mij altijd geïnspireerd. Een vaas is een vaas, maar ook een object.
Voor mij was een fruitnetje iets wat vroeger gelijk in de afvalbak belandde maar toen ik opeens de schoonheid van het fruitnetje inzag wilde ik het verheffen tot iets blijvends. Het fruitnetje vereeuwigen tot een echte fruitschaal.

Toen ik bekeek welke vormen het netje aannam was ik erdoor gefascineerd.
Deze spontaan ontstane vormen hebben vaak een verassende werking doordat de vorm ontstaat door de inhoud.
Waarvoor dient een schaal?Heb ik mijzelf afgevraagd of waarom hebben bloemen een vaas nodig? Waarom zijn de dingen zoals ze zijn?
De ‘Tutti Frutti' heeft namelijk de vorm aangenomen van 3 keer tien sinaasappels.
De vorm heeft zich laten bepalen door de inhoud. Netzoals de takkenvaas waar de takken van de bos bloemen de vaas hebben gevormd.

1 opmerking:

  1. Hee Aniek,

    Deze fruitschaal is echt mooi, met die verschillende kleuren! Je blog ziet er zowieso goed uit, maar je moet niet zoveel ouwehoeren hoor, haha! Nee, leuk om te zien, ben benieuwd naar meer. Tot snel, liefs Graça

    BeantwoordenVerwijderen