Pagina's

zaterdag 8 mei 2010

Carrosserie en Wagen makerij D. Meeldijk

Vanmiddag op de koffie geweest bij mijn oma in de grotekerksbuurt te Dordrecht. Mijn oma heeft een prachtige lege werkplaats in de binnenstad van Dordrecht. Wat vroeger een carrosserie en wagen makerij was van mijn opa.
Na mijn studie zou ik graag een eigen keramiek atelier willen beginnen, en ik fantaseerde over de werkplaats van mijn opa. Ik moet deze werkplaats natuurlijk wel als tijdelijk bekijken, want oma weet niet hoelang ze daar nog blijft wonen. Eerst maar eens mijn studie afmaken.

Onze goede oude stad herbergt vele firma's, wier reputatie door zoovele tientallen van jaren hoog gehouden werd en die daardoor de vertrouwde bekenden zijn geworden van de stadgenooten. Zoo is het ook met de vennootschap D. Meeldijk. In 1871 te Zwijndrecht begonnen bracht de heer D. MEELDIJK zijn rijtuigmakerij naar GROENMARKT 70 te Dordrecht over om de zaak weer later naar GROOTEKERKSBUURT no. 3 te verplaatsen.
Later werd de wagenmakerij en de wagenverhuurderij toegevoegd, waartoe de panden GROOTEKERKSBUURT 18-20 werden aangekocht. Sedert kort wordt echter de verhuurderij gedreven Groenmarkt 33, terwijl de rijtuigmakerij gevestigd is Grootekerksbuurt 18-20. Deze panden zijn geheel afgebroken en daarvoor is in plaats gekomen een royale inrichting met een fraaien modernen gevel en een ruim in beton uitgevoerd interieur. Hier bevinden zich de vele moderne electrische machines en de practische werkplaats, waaruit blijkt, dat de oprichter die nog immer werkzaam optreedt, zoowel als de beide zoons, de heeren A. Meeldijk [* Zwijndrecht 6-2-1878] en J. Meeldijk (mijn overgroot vader) met hun tijd medegaan.
[Merwepost 29 november 1924 nr. 31; stadsarchief Dordrecht 489-32.375)

3 opmerkingen:

  1. Hallo Aniek,

    Wat leuk dat ik je werk kon bewonderen op internet. Gefeliciteerd met je successen
    met als gevolg dat je nu in Gent bezig bent.
    Je Oma Meeldijk is reuze trots op je en
    houdt me op de hoogte.Ik wens je veel succes
    verder met je werk.

    Groetjes van je oudtante ANK.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij toeval kom ik dus op je blog terecht. Ik was op zoek naar meer informatie over het carrosserie bedrijf van familie Meeldijk. Dit omdat ik stamboomonderzoek doe, en daarbij bericht kreeg van Dirkje Kooijman-Vreeken (kleindochter van Jacob Meeldijk).
    Heel leuk om op deze manier wat meer informatie te vinden over de familie Meeldijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Aniek! Ik was er ook een keertje in die grote ruimte en er staan wat grappige dingen in (zoals een kapotte wasbak :P) en een auto van de buren... Het zou wel heel cool zijn als daar je atelier was! Dan kan ik er snel naartoe :)
    Ik denk trouwens wel dat we naar die expositie van jou gaan. En ik wist helemaal niet dat je nog een apart blog had! Want je site is veranderd, eerst stonden daar dit soort dingen op:P.
    Wel leuke dingen maak je! En die theepotjes die je hebt verzameld vind ik heel grappig. En alle details fotografeer je ook als inspiratie.

    Groetjes je nichtje Ndedi.

    BeantwoordenVerwijderen