Pagina's

dinsdag 28 juni 2011

CLASH (continued)

 
Het uitgangspunt van dit keramisch werk bestaat uit de idee van ‘een perfecte vaas’. Vazen hebben me altijd geïnspireerd en gefascineerd. Een vaas is zowel een functioneel voorwerp als een sculptuur; het alledaagse voorwerp kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden.

Doordat ik werk met archetypische ‘perfecte’ vormen, blijft de vorm steeds herkenbaar gedurende het keramisch proces. De spelregels worden dus grotendeels door mij bepaald, maar toch blijft het resultaat onvoorspelbaar door de eigenschappen van de materie zelf. Klei kan iets wat geen ander materiaal kan. Het materiaal kan je verwonderen, frustreren en onthutsen.
Tijdens mijn werkproces zoek ik voortdurend naar verandering of deformatie, iets waar ik “geen controle over heb”.Factoren zoals het stookproces, het glazuur of de samenstelling van de klei, zorgen telkens voor een nieuw en verrassend resultaat.
Het werk is gepresenteerd zoals een proces, waarvan experiment en onderzoek een belangrijk deel uitmaken. Grenzen van perfectie en imperfectie lijken te vervagen en in elkaar over te vloeien.

Aniek Meeldijk 2011

Photos:Anne Ausloos

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen